Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Postup prípravy

Schéma prípravy a realizácie výstavby cestných komunikácií

Predprojektová a projektová príprava stavieb je významnou súčasťou celého investičného procesu. Rozhoduje o umiestnení stavby, jej technickej úrovni, vplyve na životné prostredie, investičných a prevádzkových nákladoch stavby a jej celkovej ekonomickej efektívnosti.

Slovenská správa ciest v roku 1999 vypracovala interný technický predpis „Smernica o dokumentácii stavieb cestných komunikácií“, ktorý určuje členenie dokumentácie cestných stavieb a obsah jej príloh. Posledná úprava tohto predpisu je z januára 2007 (TP 019).

Podľa uvedeného technického predpisu SSC je základné členenie dokumentácie stavieb cestných komunikácií nasledovné:


Príprava a výstavba ciest je niekoľkoročný proces, ktorého jednotlivé etapy musia byť v súlade s platnou legislatívou. Základným predpokladom investičnej činnosti sú rôzne stupne technickej dokumentácie, najmä technické štúdie (TŠ), dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a dokumentácie pre stavebné povolenie (DSP).

Prvou fázou pri príprave ciest je výber a stabilizácia trasy v jej území. Je to náročná činnosť, nakoľko líniové stavby prechádzajú rozsiahlym územím, kde sa stretáva množstvo protichodných záujmov. Výsledkom musí byť nevyhnutne kompromis.

V roku 1994 vstúpil do platnosti zákon NR SR č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA, upravený zákonom č. 24/2006 Z. z.), ktorý sa stal jedným z nosných právnych predpisov pre investičnú činnosť. Proces EIA je potrebné uplatniť aj pre cesty I. a II. triedy.

Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Naše doteraz vypracované environmentálne štúdie aj realizované postupy procesu EIA sú v súlade s týmito predpismi.

Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.

Poprojektová analýza, t.j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod.

 

Aktualizované: 10.1.2017

Publikované: 27.11.2008

Aktuálne

Schválené TP 121

Schválené TP 121

01.10.2024
MD SR schválilo:
TP 121 Betónové vozovky na mostných objektoch
Účinnosť od: 01.10.2024
Schválený dodatok k TP 103

Schválený dodatok k TP 103

02.09.2024
MD SR schválilo:
Dodatok č. 1 k TP 103 Projektovanie diaľnic Nadmerná a nadrozmerná doprava
Účinnosť od: 01.09.2024 
BECEP 2024

BECEP 2024

07.11.2023
V dňoch 18.09.2024 – 20.09.2024 sa v hoteli Patria na Štrbskom Plese uskutočnil pod záštitou ministra dopravy 18. ročník konferencie s medzinárodnou účasťou „Bezpečnosť cestnej premávky - BECEP 2024“.

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora