SSC>Činnosti>Rozvoj cestnej siete>Životné prostredie
Prejsť na navigáciu

Životné prostredie

Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom

Cestná doprava je zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí, ktorého pôsobením je obťažovaná veľká časť obyvateľov vyspelých štátov sveta a Európy. Výrazné obťažovanie hlukom z cestnej dopravy je najmä vo veľkých mestských aglomeráciách, v blízkosti diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.

V Európskej únii bolo prijatých viacero „legislatívnych opatrení“, ktorých cieľom bolo riešenie tejto problematiky. Najvýznamnejším dokumentom v tejto oblasti je Smernica 2002/49/EC Európskeho parlamentu a Rady z 25. júna 2002, ktorá sa týka posudzovania a riadenia environmentálneho hluku. Transpozíciou uvedenej smernice do slovenskej legislatívy, je zákon NR SR č. 2/2005 Z. z., o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona NR SR č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov (v platnom znení) a ďalšia súvisiaca legislatíva a predpisy.

Na základe tejto smernice sú členské krajiny povinné zabezpečiť vypracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov ochrany pred hlukom. Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom, v zmysle smernice a uvedenej slovenskej legislatívy, sa musia vypracovať pre definované aglomerácie, okolie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk. Definovanie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk je uvedené v smernici, rozsah územia je uvedený v slovenských predpisoch.

Pri spracovaní strategických hlukových máp sa stanovuje priemerná hluková záťaž vo vonkajšom prostredí za časový úsek jeden rok, ktorú spôsobujú určené zdroje hluku (cestná, električková, železničná a letecká doprava, priemysel). Hluková záťaž sa stanovuje výpočtom s využitím matematického modelovania. Povinnosťou je, okrem iného, stanoviť aj počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom definovaným hodnotami určených hlukových indikátorov.

Slovenská správa ciest, ako správca ciest I. triedy na území SR, je povinná zabezpečiť spracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov v okolí ciest I. triedy, na ktorých v stanovených rokoch bola intenzita doprava vyššia ako 6 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2006), resp. 3 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2011 a každých ďalších 5 rokov).

Strategickým cieľom smernice je znížiť v Európskej únii počet obyvateľov zasiahnutých hlukom, ktorý je definovaný hodnotou hlukového indikátora Ldvn viac ako 65 dB:

- do roku 2010 o 10%

- do roku 2020 o 20%

Ldvn – je hlukový indikátor, zohľadňujúci pôsobenie hluku počas 24 hodín. Hodnota sa stanovuje vo vonkajšom prostredí. Počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom, popísaných hodnotami hlukových indikátorov, sa stanovuje na základe výpočtu ich hodnôt pred fasádou obytných budov.

Aktualizované: 30.5.2016

Publikované: 27.11.2008

Aktuálne

Schválené dodatok č.1/2021 k TP 064

Schválené dodatok č.1/2021 k TP 064

24.09.2021
MDV SR schválilo:
Dodatok č. 1/2021 k TP 064
Účinnosť od: 25.09.2021
Schválené TKP 27, KLK 1/2021, KLK KB 1/2021, Dodatok č. 1/2021 k TP 064

Schválené TKP 27, KLK 1/2021, KLK KB 1/2021, Dodatok č. 1/2021 k TP 064

24.09.2021
MDV SR schválilo:
TKP 27 Zlepšovanie a stabilizácia zemín
KLK 1/2021 Katalógové listy kameniva
KLK KB 1/2021 Katalógové listy kameniva pre konštrukčné betóny

Účinnosť od: 25.09.2021
Schválené TP 051, 052, Dodatok č. 1 k TP 082

Schválené TP 051, 052, Dodatok č. 1 k TP 082

01.06.2021
MDV SR schválilo:
TP 051 Použitie, kvalita a systém hodnotenia protihlukových stien
TP 052 Návrh a posúdenie protihlukových opatrení pre cestné komunikácie
Dodatok č. 1 k TP 082

Účinnosť od: 01.06.2021

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora