Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SSC>Činnosti>Rozvoj cestnej siete>Životné prostredie
Prejsť na navigáciu

Životné prostredie

Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom

Cestná doprava je zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí, ktorého pôsobením je obťažovaná veľká časť obyvateľov vyspelých štátov sveta a Európy. Výrazné obťažovanie hlukom z cestnej dopravy je najmä vo veľkých mestských aglomeráciách, v blízkosti diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.

V Európskej únii bolo prijatých viacero „legislatívnych opatrení“, ktorých cieľom bolo riešenie tejto problematiky. Najvýznamnejším dokumentom v tejto oblasti je Smernica 2002/49/EC Európskeho parlamentu a Rady z 25. júna 2002, ktorá sa týka posudzovania a riadenia environmentálneho hluku. Transpozíciou uvedenej smernice do slovenskej legislatívy, je zákon NR SR č. 2/2005 Z. z., o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona NR SR č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov (v platnom znení) a ďalšia súvisiaca legislatíva a predpisy.

Na základe tejto smernice sú členské krajiny povinné zabezpečiť vypracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov ochrany pred hlukom. Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom, v zmysle smernice a uvedenej slovenskej legislatívy, sa musia vypracovať pre definované aglomerácie, okolie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk. Definovanie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk je uvedené v smernici, rozsah územia je uvedený v slovenských predpisoch.

Pri spracovaní strategických hlukových máp sa stanovuje priemerná hluková záťaž vo vonkajšom prostredí za časový úsek jeden rok, ktorú spôsobujú určené zdroje hluku (cestná, električková, železničná a letecká doprava, priemysel). Hluková záťaž sa stanovuje výpočtom s využitím matematického modelovania. Povinnosťou je, okrem iného, stanoviť aj počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom definovaným hodnotami určených hlukových indikátorov.

Slovenská správa ciest, ako správca ciest I. triedy na území SR, je povinná zabezpečiť spracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov v okolí ciest I. triedy, na ktorých v stanovených rokoch bola intenzita doprava vyššia ako 6 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2006), resp. 3 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2011 a každých ďalších 5 rokov).

Strategickým cieľom smernice je znížiť v Európskej únii počet obyvateľov zasiahnutých hlukom, ktorý je definovaný hodnotou hlukového indikátora Ldvn viac ako 65 dB:

- do roku 2010 o 10%

- do roku 2020 o 20%

Ldvn – je hlukový indikátor, zohľadňujúci pôsobenie hluku počas 24 hodín. Hodnota sa stanovuje vo vonkajšom prostredí. Počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom, popísaných hodnotami hlukových indikátorov, sa stanovuje na základe výpočtu ich hodnôt pred fasádou obytných budov.

Aktualizované: 30.5.2016

Publikované: 27.11.2008

Aktuálne

Schválené dodatky k TP

Schválené dodatky k TP

01.03.2024
Dodatok č. 1/2024 k TP 060
Dodatok č. 1/2024 k
TP 077
Účinnosť od: 01.03.2024
Workshop 2024

Workshop 2024

23.02.2024
Slovenská správa ciest, Úsek technického rozvoja – Odbor Cestnej databanky a Odbor technickej normalizácie a hospodárenia s cestnou sieťou organizuje v dňoch 18. 03. 2024 až 22. 03. 2024 ďalšie pracovné stretnutie so správcami cestných komunikácií.
Schválené TP 059, TP 104

Schválené TP 059, TP 104

12.01.2024
MD SR schválilo:
TP 059 Zadávanie a výkon diagnostiky mostov
TP 104 Zaťažiteľnosť cestných mostov a lávok
Účinnosť od: 01.01.2024

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora