SSC>Činnosti>Rozvoj cestnej siete>Životné prostredie
Prejsť na navigáciu

Životné prostredie

Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom

Cestná doprava je zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí, ktorého pôsobením je obťažovaná veľká časť obyvateľov vyspelých štátov sveta a Európy. Výrazné obťažovanie hlukom z cestnej dopravy je najmä vo veľkých mestských aglomeráciách, v blízkosti diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.

V Európskej únii bolo prijatých viacero „legislatívnych opatrení“, ktorých cieľom bolo riešenie tejto problematiky. Najvýznamnejším dokumentom v tejto oblasti je Smernica 2002/49/EC Európskeho parlamentu a Rady z 25. júna 2002, ktorá sa týka posudzovania a riadenia environmentálneho hluku. Transpozíciou uvedenej smernice do slovenskej legislatívy, je zákon NR SR č. 2/2005 Z. z., o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona NR SR č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov (v platnom znení) a ďalšia súvisiaca legislatíva a predpisy.

Na základe tejto smernice sú členské krajiny povinné zabezpečiť vypracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov ochrany pred hlukom. Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom, v zmysle smernice a uvedenej slovenskej legislatívy, sa musia vypracovať pre definované aglomerácie, okolie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk. Definovanie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk je uvedené v smernici, rozsah územia je uvedený v slovenských predpisoch.

Pri spracovaní strategických hlukových máp sa stanovuje priemerná hluková záťaž vo vonkajšom prostredí za časový úsek jeden rok, ktorú spôsobujú určené zdroje hluku (cestná, električková, železničná a letecká doprava, priemysel). Hluková záťaž sa stanovuje výpočtom s využitím matematického modelovania. Povinnosťou je, okrem iného, stanoviť aj počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom definovaným hodnotami určených hlukových indikátorov.

Slovenská správa ciest, ako správca ciest I. triedy na území SR, je povinná zabezpečiť spracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov v okolí ciest I. triedy, na ktorých v stanovených rokoch bola intenzita doprava vyššia ako 6 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2006), resp. 3 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2011 a každých ďalších 5 rokov).

Strategickým cieľom smernice je znížiť v Európskej únii počet obyvateľov zasiahnutých hlukom, ktorý je definovaný hodnotou hlukového indikátora Ldvn viac ako 65 dB:

- do roku 2010 o 10%

- do roku 2020 o 20%

Ldvn – je hlukový indikátor, zohľadňujúci pôsobenie hluku počas 24 hodín. Hodnota sa stanovuje vo vonkajšom prostredí. Počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom, popísaných hodnotami hlukových indikátorov, sa stanovuje na základe výpočtu ich hodnôt pred fasádou obytných budov.

Aktualizované: 30.5.2016

Publikované: 27.11.2008

Aktuálne

Bezpečnosť cestnej premávky 2022

Bezpečnosť cestnej premávky 2022

27.09.2022

V dňoch 12.09.2022 – 14.09.2022 sa už po šestnásty krát konala, tak ako aj po minulé roky pod záštitou ministra dopravy a výstavby (MDV) SR, konferencia s medzinárodnou účasťou „Bezpečnosť cestnej premávky „BECEP 2022“.

Schválene dodatok 1 k TKP 26, dodatok 1 ku KLAZ 1/2019

Schválene dodatok 1 k TKP 26, dodatok 1 ku KLAZ 1/2019

25.07.2022
MDV SR schválilo:
Dodatok č. 1/2022 k TKP 26
Dodatok č. 1/2022 ku KLAZ 1/2019
Účinnosť od: 20.07.2022
Schválené TP 039

Schválené TP 039

01.07.2022
MDV SR schválilo:
TP 039 Používanie posypových materiálov na zimnú údržbu pozemných komunikácií
Účinnosť od: 01.07.2022

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora