Popis projektu:
V súčasnosti medzi hraničnými mestami Komárno (SR) a Komárom (MR) zabezpečuje cestné dopravné prepojenie medzi centrami týchto miest vyše 100 rokov starý Alžbetin most s obmedzenou únosnosťou (20t).
Výstavba nového cestného mosta cez Dunaj medzi mestami Komárno a Komárom je spolufinancovaná (85%) z Nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Stavba pozostáva z troch častí:
1. Prístupová komunikácia na maďarskej strane – (15% spolufinancuje maďarská strana)
2. Most (15% spolufinancovaný 50% - 50% slovenskou a maďarskou stranou)
3. Prístupová komunikácia na slovenskej strane (15% spolufinancuje slovenská strana)
Základné údaje stavby:
Na navrhnutom moste medzi mestami Komárno a Komárom bude prechádzať úsek cestnej komunikácie spájajúci hlavnú cestu č.1 na maďarskej strane so štátnou cestou I/63 na slovenskej strane.
Dĺžky jednotlivých úsekov projektovanej cesty sú:
- od hlavnej cesty č.1 po most na Dunaji – 1158 m
- most na Dunaji - 600 m
- od mosta cez Dunaj po štátnu cestu I/63 - 646 m
Projektovaný most je umiestnený vo vzdialenosti 170 m od železničného mosta (oproti prúdu) a 2,8 km od Alžbetinho mosta.
Mostom bude prechádzať komunikácia s dvoma jazdnými pruhmi, priechodná šírka vozovky medzi zvodidlami je 11,5 m (jazdné pruhy 2 x 3,75 m + 2 x 2,2 m bezpečnostné pruhy), C 11,5/80. Na protiprúdnej strane mosta je umiestnený chodník pre chodcov s dvoma pruhmi so šírkou 1,8 m a na poprúdnej strane mosta je vedený cyklistický chodník s dvoma jazdnými pruhmi celkovej šírky 2,5 m.
Oceľový most (stavebná výška 2,869 m) s výškou mosta 23,608 m bude pozostávať z piatich polí ( rozpätia 66 + 252 + 120 +96 + 66 m), z ktorých tri sú nad korytom a dve sa nachádzajú v inundačnom území na slovenskej strane. Hlavné stredné polia premosťuje zavesená nosná konštrukcia s jedným pylónom, na ktorú sú z obidvoch koncov pripojené spojité nosníky pri obidvoch brehoch. Rozpätie hlavného poľa s plavebným otvorom je úctyhodných 252 m. Plavebný gabarit je 190,92 m x 10,00 m. Usporiadanie pylónu je asymetrické, je to oceľový pylón stojaci na návodnej strane s naklonením nad most v priečnom smere. Jeho výška nad niveletou po kotvenie najvyššie položeného kábla je 90,488 m.
Ide o kolmý most v priamej a vo výškovom oblúku. Most má obmedzenú voľnú výšku (výška priechodného prierezu komunikácie je 4,8 m).
Médiá o projekte:
VIDEO: V Komárne sa začala výstavba prístupovej cesty k budúcemu mostu 26.10.2016
Rozbehli tender na most medzi Komárnom a Komáromom 28.9.2016
Z Komárna do Maďarska vybudujú asymetrický most 30.7.2016
Nový most medzi Komárnom a Komáromom by mal stáť o dva roky 29.2.2016
Video [MP4, 67 MB]
SSC o projekte:
Hydroizolácie mostov, tunelov a iných inžinierskych stavieb (25. ročník, Vysoké Tatry, Podbanské 29.11. – 01.12.2017)
Ing. Peter Pšenek, “Hydroizolácia Nového cestného mosta cez Dunaj medzi mestami Komárno – Komárom“ [552,93 kB]
Ďalšie info: https://www.ssc.sk/sk/novinky/most-komarno-komarom.ssc
|