- V Slovenskej republike je gestorom aktivít na podporu a zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstvo dopravy SR, ktoré pripravilo novú „Národnú stratégiu Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 - 2030“. Stratégia má za cieľ opätovné 50 % zníženie počtu usmrtených pri dopravných nehodách v porovnaní s rokom 2020
Stratégia vychádza z podrobnej analýzy doterajšieho vývoja v cestnej dopravnej nehodovosti a skúseností so zavádzaním opatrení v minulosti a obsahuje pre sféru cestnej infraštruktúry nasledovné konkrétne opatrenia č. :
1.17: |
Zosúladenie najvyšších povolených rýchlostí a úrovne umiestnených prvkov bezpečnosti cestných úsekov v intraviláne a extraviláne |
3.5: |
Zabezpečenie informovanosti užívateľov pozemných komunikácií o nových dopravných značkách a svetelnom signalizačnom zariadení na železničných priecestiach v zmysle Vyhlášky MV SR č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení |
3.7: |
Spracovanie prehľadu nehodových lokalít na celej cestnej sieti |
3.8: |
Realizácia činností, vyplývajúcich z platnej legislatívy o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry na cestnej sieti v procese jej projektovania, výstavby a prevádzky |
3.10: |
Inštalácia informatívnych meračov rýchlosti v kombinácii s informáciou o konkrétnom hroziacom nebezpečenstve na ceste |
3.11: |
Realizácia bezpečnostných opatrení zameraných na minimalizáciu rizík na železničných priecestiach a v ich blízkosti |
3.12: |
Realizácia bezpečnostných opatrení zameraných na minimalizáciu rizík v cestných tuneloch, ich vjazde a vyústení |
3.13: |
Realizácia bezpečnostných opatrení zameraných na viditeľnosť a zrozumiteľnosť vodorovného a zvislého dopravného značenia |
3.14: |
Realizácia bezpečnostných opatrení zameraných na úpravy umožňujúce bezpečný priechod migrujúcich živočíchov alebo ich zachytenie s cieľom zabrániť ich stretu s vozidlami |
3.15: |
Zvýšenie úrovne bezpečnosti priechodov pre chodcov |
3.16: |
Aplikácia prvkov upokojenia dopravy v intravilánoch obcí a miest na úsekoch so zvýšeným pohybom zraniteľných účastníkov cestnej premávky |
3.17: |
Aplikácia prvkov upokojenia dopravy v intravilánoch obcí a miest na úsekoch so zvýšeným pohybom zraniteľných účastníkov cestnej premávky |
3.18: |
Realizácia opatrení na zlepšenie stavebno-technických parametrov ciest |
3.20: |
Realizácia bezpečnostných opatrení zameraných na úpravu krajníc a ich okolia |
3.21: |
Využívanie finančných zdrojov EÚ pre projekty cestnej infraštruktúry |
3.23: |
Sprístupnenie vybraných dát o dopravnej nehodovosti vo forme „open data“ pre verejnosť |
3.24: |
Do 31.12. aktuálneho kalendárneho roku (r) vyčísliť sumu predpokladaných disponibilných rozpočtových prostriedkov na plnenie jednotlivých opatrení na nasledujúci kalendárny rok (r + 1) s výhľadom na ďalšie dva kalendárne roky (r + 2, r + 3) a jej oznámení |
4.6: |
Zavádzanie moderných technológií zameraných na monitoring, analýzu a organizáciu dopravy v rámci cestnej siete |
4.7: |
Implementácia systémov riadenia dopravy zameraných na zabezpečenie práva prednostnej jazdy pre zložky záchranného systému |
- Uvedené konkrétne úlohy sú každoročne vyhodnocované a nadväzujú na úlohy dekády 2011 2020
NÁRODNÝ PLÁN SR PRE BECEP 2011-2020 [PDF, 1,2 MB]
a na prvý Národný plán na obdobie 2005 – 2010.
Aktualizované: 6.8.2025
Publikované: 27.11.2008