Cieľ analýzy stručne:
Cieľom analýzy a štatistického vyhodnotenia miery rizika dopravnej nehody so zameraním na nehody s následkom úmrtia a ťažkého zranenia za roky 2015-2022 je v zmysle zákona č. 249/2011 Z.z. a vyhlášky č. 251/2011 Z.z v znení jej zmien a doplnení vyhodnotiť mieru rizika vzniku dopravnej nehody na jednotlivých cestných úsekoch. Toto hodnotenie je urobené na 167 úsekoch a ďalej premietnuté do zverejnených šiestich máp podľa relatívnej nehodovosti a šiestich máp podľa hustoty dopravných nehôd. Z výslednej miery rizika vzniku dopravných nehôd vyplynie poradie bezpečnostných inšpekcií na mieste a návrh opatrení na zvýšenie zabudovanej bezpečnosti cestných úsekov.
Rozdelenie ciest I. triedy na úseky:
Pre potreby mapovania bola sieť ciest I. triedy rozdelená celkovo na 167 úsekov podľa nasledujúcich pravidiel. Okrem prvého z nich ide o pravidlá, ktoré s ohľadom na špecifiká jednotlivých ciest nemusia byť dodržané, ale je snahou sa k ním čo najviac priblížiť.
- Úsek musí byť tvorený len jednou cestou I. triedy (s jedným číslom),
- Úsek by mal byť približne 20 – 30 km dlhý,
- Delenie úseku by malo prebiehať na významných križovatkách či iných významných bodoch,
- Úsek by mal byť čo najviac homogénny, tzn. podobné šírkové usporiadanie, podobné intenzity dopravy.
Metodickou príručkou mapovania iRAP je odporúčané, aby na jednotlivých úsekoch bolo v priebehu 3 po sebe nasledujúcich rokoch zaznamenaných približne 20 smrteľných a vážnych nehôd (ďalej len KSI). To nie je v podmienkach Slovenska možné pri rešpektovaní ostatných vyššie uvedených pravidiel vždy dodržať. Pre vypovedajúcu hodnotu výstupov je však potrebné, aby úsek nebol zároveň príliš krátky a zároveň na ňom nebol zaznamenaný príliš nízky (až nulový) počet KSI = Ú a ŤZ nehôd. Z tohto dôvodu, napriek tomu, že boli priradené nehody a intenzity ku všetkým existujúcim cestám I. triedy, nebol niektorým úsekom priradený tzv. „Risk Banding“, pretože by jeho hodnota nebola vypovedajúca.
Zdroj nehodovostných dát a ich výber:
Nehodovostné dáta boli získané z webu www.minv.sk , použité boli nehody s následkom smrti a ťažkého zranenia viď graf dole.
Úprava závažnosti rizík – (početné zjednotenie DN s rôznymi následkami Ú a ŤZ):
Základné hraničné hodnoty jednotlivých kategórií rizika sú platné pre počty nehôd s usmrtením účastníkov cestnej premávky. Pre zahrnutie aj nehôd s ťažkým zranením je potrebné základné hodnoty vynásobiť tzv. škálovým faktorom. Tento faktor je odlišný pre každú trojicu porovnávaných rokov, pretože je pomer nehôd s ťažkým zranením a usmrtením každý rok mierne odlišný.
Nasledujúca tabuľka pre každú trojicu rokov uvádza počty nehôd a výsledný škálový faktor.
Tabuľka – Určenie škálového faktoru pre rizikové mapy
Roky |
2015 až 2017 |
2016 až 2018 |
2017 až 2019 |
2018 až 2020 |
2019 až 2021 |
2020 až 2022 |
Nehody s usmrtením (Ú) |
282 |
263
|
258
|
239
|
229
|
224
|
Nehody s ťažkým zranením |
756 |
792
|
818
|
794
|
689
|
599
|
Škálový faktor ([Ú+ŤZ]/Ú) |
3,68 |
4,01
|
4,17
|
4,32
|
4,01
|
3,67
|
Intenzity dopravy:
Pre rok 2015 boli prevzaté intenzity dopravy z Celoštátneho sčítania dopravy v roku 2015. Tieto údaje sú pre následné spracovanie k dispozícii aj vo formáte vhodnom pre GIS aplikácie. Pretože vo väčšine prípadov je rizikový úsek zložený s viacerých úsekov celoštátneho sčítania dopravy, bol použitý vážený priemer intenzít zo všetkých sčítacích úsekov patriacim k danému rizikovému úseku. Zachované bolo delenie na osobné vozidlá, motocykle a ťažké vozidlá. Pre ďalšie roky boli intenzity na základe zadania vypočítané podľa TP 070 v závislosti na samosprávnom kraji, kde sa nachádza väčšina riešených úsekov a závislosti na tom, či sa jedná o ľahké (osobné vozidlá, motocykle), alebo ťažké vozidlá.
Definícia kritérií :
Mapa 1 - ukazuje nehodovosť na prejdený kilometer (relatívna nehodovosť). Vyjadruje sa ako počet smrteľných a vážnych nehôd na miliardu najazdených vozidlových kilometrov.
Mapa 2 - zobrazuje hustotu nehôd. Vyjadruje sa ako počet smrteľných a vážnych nehôd na kilometer za rok.
Rizikové mapy nehodovosti podľa farieb:
Na zobrazenie rôznych úrovní rizika nehodovosti v rámci cestnej siete sú jednotlivé úseky rozdelené do jednej z piatich farebne odlišných škál.
Rozdelenie úsekov:
Mapy Relatívna nehodovosť :
Mapy Hustota nehodovosti:
Aktualizované: 5.6.2024
Publikované: 5.6.2024