Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SSC>Činnosti>Rozvoj cestnej siete>Bezpečnosť cestnej premávky>Analýza a štatistické vyhodnotenie miery rizika na sieti ciest i. Triedy
Prejsť na navigáciu

Analýza a štatistické vyhodnotenie miery rizika na sieti ciest I. Triedy

Cieľ analýzy stručne:

Cieľom analýzy a štatistického vyhodnotenia miery rizika dopravnej nehody so zameraním na nehody s následkom úmrtia a ťažkého zranenia za roky 2015-2022 je v zmysle zákona č. 249/2011 Z.z. a vyhlášky č. 251/2011 Z.z v znení jej zmien a doplnení vyhodnotiť mieru rizika vzniku dopravnej nehody na jednotlivých cestných úsekoch. Toto hodnotenie je urobené na 167 úsekoch a ďalej premietnuté do zverejnených šiestich máp podľa relatívnej nehodovosti a šiestich máp podľa hustoty dopravných nehôd. Z výslednej miery rizika vzniku dopravných nehôd vyplynie poradie bezpečnostných inšpekcií na mieste a návrh opatrení na zvýšenie zabudovanej bezpečnosti cestných úsekov.

Rozdelenie ciest I. triedy na úseky:

Pre potreby mapovania bola sieť ciest I. triedy rozdelená celkovo na 167 úsekov podľa nasledujúcich pravidiel. Okrem prvého z nich ide o pravidlá, ktoré s ohľadom na špecifiká jednotlivých ciest nemusia byť dodržané, ale je snahou sa k ním čo najviac priblížiť.

  • Úsek musí byť tvorený len jednou cestou I. triedy (s jedným číslom),
  • Úsek by mal byť približne 20 – 30 km dlhý,
  • Delenie úseku by malo prebiehať na významných križovatkách či iných významných bodoch,
  • Úsek by mal byť čo najviac homogénny, tzn. podobné šírkové usporiadanie, podobné intenzity dopravy.

Metodickou príručkou mapovania iRAP je odporúčané, aby na jednotlivých úsekoch bolo v priebehu 3 po sebe nasledujúcich rokoch zaznamenaných približne 20 smrteľných a vážnych nehôd (ďalej len KSI). To nie je v podmienkach Slovenska možné pri rešpektovaní ostatných vyššie uvedených pravidiel vždy dodržať. Pre vypovedajúcu hodnotu výstupov je však potrebné, aby úsek nebol zároveň príliš krátky a zároveň na ňom nebol zaznamenaný príliš nízky (až nulový) počet KSI = Ú a ŤZ nehôd. Z tohto dôvodu, napriek tomu, že boli priradené nehody a intenzity ku všetkým existujúcim cestám I. triedy, nebol niektorým úsekom priradený tzv. „Risk Banding“, pretože by jeho hodnota nebola vypovedajúca.

Zdroj nehodovostných dát a ich výber:

Nehodovostné dáta boli získané z webu www.minv.sk , použité boli nehody s následkom smrti a ťažkého zranenia viď graf dole.

vyvoj_nehodovosti_2015_2022 

Úprava závažnosti rizík – (početné zjednotenie DN s rôznymi následkami Ú a ŤZ):

Základné hraničné hodnoty jednotlivých kategórií rizika sú platné pre počty nehôd s usmrtením účastníkov cestnej premávky. Pre zahrnutie aj nehôd s ťažkým zranením je potrebné základné hodnoty vynásobiť tzv. škálovým faktorom. Tento faktor je odlišný pre každú trojicu porovnávaných rokov, pretože je pomer nehôd s ťažkým zranením a usmrtením každý rok mierne odlišný.

Nasledujúca tabuľka pre každú trojicu rokov uvádza počty nehôd a výsledný škálový faktor.

Tabuľka – Určenie škálového faktoru pre rizikové mapy

Roky 2015 až 2017 2016 až 2018 2017 až 2019 2018 až 2020 2019 až 2021 2020 až 2022
Nehody s usmrtením (Ú) 282 263
258
239
229
224
Nehody s ťažkým zranením 756 792
818
794
689
599
Škálový faktor ([Ú+ŤZ]/Ú) 3,68 4,01
4,17
4,32
4,01
3,67

 

Intenzity dopravy:

Pre rok 2015 boli prevzaté intenzity dopravy z Celoštátneho sčítania dopravy v roku 2015. Tieto údaje sú pre následné spracovanie k dispozícii aj vo formáte vhodnom pre GIS aplikácie. Pretože vo väčšine prípadov je rizikový úsek zložený s viacerých úsekov celoštátneho sčítania dopravy, bol použitý vážený priemer intenzít zo všetkých sčítacích úsekov patriacim k danému rizikovému úseku. Zachované bolo delenie na osobné vozidlá, motocykle a ťažké vozidlá. Pre ďalšie roky boli intenzity na základe zadania vypočítané podľa TP 070 v závislosti na samosprávnom kraji, kde sa nachádza väčšina riešených úsekov a závislosti na tom, či sa jedná o ľahké (osobné vozidlá, motocykle), alebo ťažké vozidlá.

Definícia kritérií :

Mapa 1 - ukazuje nehodovosť na prejdený kilometer (relatívna nehodovosť). Vyjadruje sa ako počet smrteľných a vážnych nehôd na miliardu najazdených vozidlových kilometrov.

Mapa 2 - zobrazuje hustotu nehôd. Vyjadruje sa ako počet smrteľných a vážnych nehôd na kilometer za rok.

Rizikové mapy nehodovosti podľa farieb:

Na zobrazenie rôznych úrovní rizika nehodovosti v rámci cestnej siete sú jednotlivé úseky rozdelené do jednej z piatich farebne odlišných škál.

miera_rizikovosti 


Rozdelenie úsekov:

Mapy Relatívna nehodovosť :

Mapy Hustota nehodovosti:

Aktualizované: 5.6.2024

Publikované: 5.6.2024

Aktuálne

Schválené TP 121

Schválené TP 121

01.10.2024
MD SR schválilo:
TP 121 Betónové vozovky na mostných objektoch
Účinnosť od: 01.10.2024
Schválený dodatok k TP 103

Schválený dodatok k TP 103

02.09.2024
MD SR schválilo:
Dodatok č. 1 k TP 103 Projektovanie diaľnic Nadmerná a nadrozmerná doprava
Účinnosť od: 01.09.2024 
BECEP 2024

BECEP 2024

07.11.2023
V dňoch 18.09.2024 – 20.09.2024 sa v hoteli Patria na Štrbskom Plese uskutočnil pod záštitou ministra dopravy 18. ročník konferencie s medzinárodnou účasťou „Bezpečnosť cestnej premávky - BECEP 2024“.

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora