Účel stavby:
Cesta I/75 pri svojej priznanej dôležitosti stavebno-technickým stavom a funkčnou úrovňou veľmi zaostáva a preto nemôže spĺňať na ňu kladené nároky.
Napriek tomu v prieťahu mestom na ceste I/75 intenzita dopravy v priemere za rok 2005 dosahuje 5 400 vozidiel za 24 hod., s podielom ťažkej dopravy 10 %. Pri značne zníženej rýchlosti, ktorá nezodpovedá jej funkčnej úrovni, šírka vozovky kapacitne postačuje špičkovej hodinovej intenzite 500 – 600 vozidiel za hodinu.
Cesta I/75 v predmetnom úseku vykazuje zníženú prevádzkovú spôsobilosť z dôvodu výskytu deformácií cestného telesa vplyvom poklesu území nad dobývacím priestorom bane Dolina. Z dôvodov uvedených vyššie sa pristúpilo k sanácii kritického úseku cesty I/75 podľa pasportu v km 161,000 až 164,500. Sanácia by mala odstrániť nevyhovujúci stav cestnej komunikácie tak, aby zodpovedala bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Uvedené skutočnosti vedú k rapídnemu zvýšeniu nehodovosti na spomenutej komunikácii.
Trasa sanácie začína na začiatku kritického úseku cesty I/75 podľa pasportu v km 161,000, kde sa po priamej dĺžky cca 208 m pravotočivým smerovým oblúkom o polomere R = 200 m s prechodnicami dĺžky L = 60 m odkláňa od existujúcej cesty I/75. V km 161,200 sa komunikácia rozširuje o jeden jazdný pruh, ktorý bude slúžiť ako samostatný pruh pre vozidlá, ktoré smerujú na mestskú skládku. Trasa pokračuje ľavotočivým a následne pravotočivým smerovým oblúkom o polomere 180 m.. V km 161,230 až 161,295, 161,343 48 až 161,390 88 a 161,710 až 161,789 70 sú vybudované pravostranné gabiónové oporné múry. Trasa križuje existujúce priepusty, ktoré bolo nutné predĺžiť. V km 161,845 sa nachádza križovatka cesty I/75 s cestami III/50856 a III/50824. Križovatka je na ceste I/75 doplnená o samostatné ľavé odbočenia na cesty III. triedy. V km cca 161,894 sa trasa napája na existujúcu cestu I/75 a pokračuje až do konca úseku km 164,500 v trase pôvodnej cesty
|