Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Zmierňovanie šmykľavosti vozovky spôsobenej poľadovicou/šmykľavosti utlačenej vrstvy snehu na vozovke

Zmierňovanie šmykľavosti sa zabezpečuje zdrsnením jej povrchu posypom inertným materiálom alebo jeho zmesami s chemickým materiálom alebo navlhčeným inertným materiálom a to:

  • pri poľadovici - max. veľkosť zŕn do 4 mm
  • pri ujazdenej vrstve snehu - max. veľkosť zŕn do 8 mm


Zmierňovanie šmykľavosti posypom inertným materiálom na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá sa vykonáva iba :

  • na nových cementobetónových vozovkách, pri ktorých nebola vykonaná impregnácia povrchu pred zimným obdobím
  • na cestách v úsekoch, kde bol vydaný zákaz používania chemických posypových látok (ochrana vôd, ochrana konštrukcií mostov a pod.)
  • v mimoriadnych prípadoch na diaľničných privádzačoch najmä v oblúkoch, v stúpaniach, klesaniach a pod. s veľkosťou zŕn max. do 8 mm.

 

V ostatných prípadoch sa odstránenie poľadovice alebo utlačenej snehovej vrstvy vykonáva rozmrazovaním chemickým posypom.

Ako inertný posypový materiál sa v zásade používa ostro hranný piesok alebo kamenivo s veľkosťou zŕn maximálne do 8 mm. Väčšia zrnitosť (max. do 16 mm) sa môže použiť iba v mimoriadnych prípadoch a to posypom do snehovej vrstvy v prudkých zákrutách, stúpaniach, klesaniach a pod., mimo zástavby, nie však na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá.

Použitie iného inertného materiálu je možné iba so súhlasom SSC - úseku správy a prevádzky s podmienkou, že uvedený materiál spĺňa podmienky dané príslušnou normou a neobsahuje škodlivé látky a prvky zaťažujúce životné prostredie a jeho nezávadnosť bola potvrdená okresným hygienikom.

Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu.


Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné :

Úsek cesty - klimatické podmienky Dávkovanie v g/m2
rovinné úseky 70 až 100
zľadovatelé rovinné úseky 100 až 150
stúpania – klesania 150 až 250
zľadovatené stúpania – klesania 250 až 400

 

Maximálna posypová dávka je 500 g/m2.

2.7 Zmes inertného materiálu a chemického materiálu sa môže použiť iba na úsekoch, kde nie je vylúčený chemický posyp.

2.8 Zmes sa pripravuje iba z vhodného inertného materiálu (dodržanie zrnitosti a pod.) a chemického materiálu v pomere :
1 diel chemického materiálu
3 až 6 dielov inertného materiálu

2.9 Odporúčané dávky zmesi sú nižšie ako pri použití inertného materiálu. Použitie zmesi nesmie prekročiť nasledovné maximálne množstvá v závislosti na pomer zmiešania : 

 

Pomer zmesi chemický/inertný Množstvo g/cm2
1 : 4 maximálne do 200
1 : 5 maximálne do 250
1 : 6 maximálne do 300

 

Maximálne dávky sú určené tak, aby množstvo chemického materiálu nepresahovalo povolené dávky pre chemický materiál. 

 

Aktualizované: 17.5.2016 

Publikované: 26.1.2009

Aktuálne

Rozborová úloha

Rozborová úloha

10.09.2025
Revízia TP 078 Usporadúvanie cestnej siete
Zrušené TP

Zrušené TP

15.08.2025
Zrušené TP 043, TP 045, TKP 38, TKP 41.
Zrušené k 15.8.2025 
Schválený Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019

Schválený Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019

15.08.2025
MD SR schválilo:
Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019
Účinnosť od: 15.08.2025

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora