Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Zásady pre výkon posypu a pluhovania pozemných komunikácii

Účinnosť posypu komunikácii závisí od dodržania správnej dávky posypového materiálu, šírky posypaného pruhu a od druhu – kvality materiálu.

Šírka posypaného pruhu sa určí tak, aby jeho okraje neboli vzdialené od obrubníka resp. od krajnice menej ako 1,5 m. Vozovky so šírkou do 7 m sa odporúča posypať v jednom pruhu širokom 3 až 5 m v strede vozovky. Pri šírke vozovky 7 až 10 m sa posýpajú 2 pruhy široké 2 - 3 m. Pri šírke vozovky nad 10 m je potrebné posypať 2 pruhy pozdĺž osi vozovky. Nastavenie posýpača na šírku posypu viac ako 6 m sa neodporúča, pretože pri posype dochádza k rozptylu posypového materiálu mimo vozovku.

Pri viacpruhových jednosmerných dopravných pásoch diaľnic a rýchlostných komunikácií sa posyp vykonáva súčasne v hlavnom jazdnom pruhu ako i v pruhu pre predbiehanie (rovnako v prípade oneskorenia posypu) tak, aby približne 2/3 šírky posypaného pásu ležali na hlavnom jazdnom pruhu a 1/3 na pruhu pre predbiehanie.

Odstraňovanie snehu z povrchu vozoviek pluhovaním sa vykonáva z dôvodu zamedzenia vytvárania sa snehovej vrstvy, ktorá by vytvorila prekážku na ceste a obmedzila, alebo znemožnila prejazdnosť pozemnej komunikácie, ako i z dôvodu nebezpečenstva zhutnenia a primrznutia snehu k povrchu vozovky.

Pluhovaním sa odstraňuje sneh z celej šírky vozovky tak, aby hrúbka zostávajúcej vrstvy neprevyšovala 3 cm. Na cestách III. triedy môže byť i vyššia vrstva, musí sa však zabezpečiť udržiavanie jej rovnosti.

Počas sneženia sa sneh z vozoviek odstraňuje nepretržite z dôvodu zabezpečenia zjazdnosti alebo prejazdnosti v každom smere jazdy a to najmenej v jednom jazdnom pruhu o minimálnej šírke 2,5 m.

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá sa pluhovanie zabezpečuje tak, aby sa sneh pri jednej jazde odstránil z plochy, ktorá zodpovedá dvom jazdným pruhom v jednom smere, pri minimálnej šírke jedného jazdného pruhu 2,5 m.

Na príjazdoch, výjazdoch z obslužných zariadení, na odstavných plochách a parkoviskách musí byť sneh odstránený tak, aby tieto zariadenia mohli plniť svoju funkciu i keď v obmedzenom rozsahu.

Na križovatkách sa odstraňuje sneh tak, aby boli podľa možností uvoľnené všetky zaraďovacie pruhy a aby snehová vrstva nebránila povolenému odbočovaniu. V bežných podmienkach zimnej údržby sa odstraňuje sneh z celej plochy križovatky s udržaním jeho maximálnej vrstvy do 3 cm.

Pri zhoršení poveternostných podmienok na komunikáciách sa zabezpečuje zjazdnosť na štvor a viacpruhových vozovkách vytvorením najmenej jedného jazdného pruhu v každom smere jazdy. Na ostatných komunikáciách, sa zabezpečuje zjazdnosť aspoň jedným jazdným pruhom s riadenou cestnou premávkou .

 

Aktualizované: 17.5.2016 

Publikované: 26.1.2009

Aktuálne

Rozborová úloha

Rozborová úloha

10.09.2025
Revízia TP 078 Usporadúvanie cestnej siete
Zrušené TP

Zrušené TP

15.08.2025
Zrušené TP 043, TP 045, TKP 38, TKP 41.
Zrušené k 15.8.2025 
Schválený Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019

Schválený Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019

15.08.2025
MD SR schválilo:
Dodatok č. 2 ku KLAZ 1/2019
Účinnosť od: 15.08.2025

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora