Prejsť na navigáciu

Činnosti SHV

Vozovky ciest a diaľnic sú najdôležitejšiou súčasťou pozemných komunikácií, pretože ich prevádzková spôsobilosť (kvalita povrchu, rovnosť a drsnosť) a prevádzková výkonnosť (schopnosť konštrukcie prenášať zaťaženie dopravou) majú priamy vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Efektívne využívanie vozoviek cestných komunikácií pri požadovanej technickej úrovni a pri minimalizácii výdavkov na ich údržbu sa zabezpečuje prevádzkovaním systému hospodárenia s vozovkami (SHV).


Základnou a nevyhnutnou podmienkou pre správne fungovanie SHV je jednoznačná a presná lokalizácia bodových a líniových javov na cestnej komunikácii. Tá je zabezpečovaná používaním uzlového lokalizačného systému (ULS). Na základe presnej lokalizácie hodnoteného úseku v ULS je možné získať údaje o všetkých parametroch potrebných k príslušným analýzam úseku cesty.

V systéme hospodárenia s vozovkami je treba rozlišovať dve základné úrovne
- úroveň projektu
- úroveň cestnej siete


Činnosti spojené s prevádzkovaním SHV na úrovni projektu spočívajú v zabezpečovaní zberu údajov premenných technických parametrov, získavaní potrebných údajov o nepremenných technických parametroch, dopravno-inžinierskych a ekonomických údajov, ich následného spracovania a zostavenia tzv. poradia dôležitosti opráv úsekov ciest. Tieto činnosti potrebné pre prevádzku SHV zabezpečuje oddelenie hospodárenia s vozovkami SSC v súčinnosti s ďalšími organizačnými zložkami SSC a organizáciami. Pri výkone činností sa prihliada na kapacitné možnosti technického vybavenia na diagnostiku vozoviek a na základe toho je stanovený nasledovný postup prác, založený na tzv. prioritnom programe rozhodovania, kde prioritou je, aby ekonomické prínosy z vykonanej opravy boli väčšie ako náklady na opravu cestnej vozovky.

Pre ďaľšie zdokonaľovanie procesu rozhodovania pridelenia finančných prostriedkov pre stavebné úseky ciest sa do tohto procesu plánuje zapojiť optimalizačný program. Výstupom optimalizačného programu bude optimálny čas (rok) vykonania opravy cestnej vozovky, v ktorom sú náklady vyvolané opravou cestnej vozovky minimálne, alebo v ktorom sú prínosy z realizácie maximálne.

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

 

 

Aktualizované: 6.10.2016

Publikované: 4.10.2016

Aktuálne

Schválene dodatok 1 k TKP 26, dodatok 1 ku KLAZ 1/2019

Schválene dodatok 1 k TKP 26, dodatok 1 ku KLAZ 1/2019

25.07.2022
MDV SR schválilo:
Dodatok č. 1/2022 k TKP 26
Dodatok č. 1/2022 ku KLAZ 1/2019
Účinnosť od: 20.07.2022
Schválené TP 039

Schválené TP 039

01.07.2022
MDV SR schválilo:
TP 039 Používanie posypových materiálov na zimnú údržbu pozemných komunikácií
Účinnosť od: 01.07.2022
Schválené TP 050

Schválené TP 050

01.07.2022
MDV SR schválilo:
TP 050 Monitoring vplyvu cestných komunikácií na životné prostredie
Účinnosť od: 01.07.2022

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora