Prejsť na navigáciu

Činnosti SHV

Vozovky ciest a diaľnic sú najdôležitejšiou súčasťou pozemných komunikácií, pretože ich prevádzková spôsobilosť (kvalita povrchu, rovnosť a drsnosť) a prevádzková výkonnosť (schopnosť konštrukcie prenášať zaťaženie dopravou) majú priamy vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Efektívne využívanie vozoviek cestných komunikácií pri požadovanej technickej úrovni a pri minimalizácii výdavkov na ich údržbu sa zabezpečuje prevádzkovaním systému hospodárenia s vozovkami (SHV).


Základnou a nevyhnutnou podmienkou pre správne fungovanie SHV je jednoznačná a presná lokalizácia bodových a líniových javov na cestnej komunikácii. Tá je zabezpečovaná používaním uzlového lokalizačného systému (ULS). Na základe presnej lokalizácie hodnoteného úseku v ULS je možné získať údaje o všetkých parametroch potrebných k príslušným analýzam úseku cesty.

V systéme hospodárenia s vozovkami je treba rozlišovať dve základné úrovne
- úroveň projektu
- úroveň cestnej siete


Činnosti spojené s prevádzkovaním SHV na úrovni projektu spočívajú v zabezpečovaní zberu údajov premenných technických parametrov, získavaní potrebných údajov o nepremenných technických parametroch, dopravno-inžinierskych a ekonomických údajov, ich následného spracovania a zostavenia tzv. poradia dôležitosti opráv úsekov ciest. Tieto činnosti potrebné pre prevádzku SHV zabezpečuje oddelenie hospodárenia s vozovkami SSC v súčinnosti s ďalšími organizačnými zložkami SSC a organizáciami. Pri výkone činností sa prihliada na kapacitné možnosti technického vybavenia na diagnostiku vozoviek a na základe toho je stanovený nasledovný postup prác, založený na tzv. prioritnom programe rozhodovania, kde prioritou je, aby ekonomické prínosy z vykonanej opravy boli väčšie ako náklady na opravu cestnej vozovky.

Pre ďaľšie zdokonaľovanie procesu rozhodovania pridelenia finančných prostriedkov pre stavebné úseky ciest sa do tohto procesu plánuje zapojiť optimalizačný program. Výstupom optimalizačného programu bude optimálny čas (rok) vykonania opravy cestnej vozovky, v ktorom sú náklady vyvolané opravou cestnej vozovky minimálne, alebo v ktorom sú prínosy z realizácie maximálne.

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

 

 

Aktualizované: 6.10.2016

Publikované: 4.10.2016

Aktuálne

Rozborová úloha

Rozborová úloha

30.07.2019
Odstavné a parkovacie plochy cestných vozidiel
(STN 73 6056)
Schválené TP 018, TP 048, TP 085, VL 1

Schválené TP 018, TP 048, TP 085, VL 1

03.06.2019
MDV SR schválilo TP 018, TP 048, TP 085, VL 1
TP 018 Zásady navrhovania prvkov upokojovania dopravy na úsekoch cestných prieťahov v obciach a mestách (Upokojovanie dopravy)
TP 048 Navrhovanie debarierizačných opatrení pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie na pozemných komunikáciách
TP 085 Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry
VL 1 Vozovky a krajnice

Účinnosť od: 10.06.2019

Schválené TP 023, TP 110, TKP 10

Schválené TP 023, TP 110, TKP 10

03.06.2019
MDV SR schválilo TP 023, TP 110, TKP 10
TP 023 Použitie, kvalita a systém hodnotenia dopravných a parkovacích zariadení
TP 110 Vodiace steny
TKP 10 Záchytné bezpečnostné zariadenia

Účinnosť od: 01.06.2019

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora