Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

Prejsť na navigáciu

Činnosti SHV

Vozovky ciest a diaľnic sú najdôležitejšiou súčasťou pozemných komunikácií, pretože ich prevádzková spôsobilosť (kvalita povrchu, rovnosť a drsnosť) a prevádzková výkonnosť (schopnosť konštrukcie prenášať zaťaženie dopravou) majú priamy vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Efektívne využívanie vozoviek cestných komunikácií pri požadovanej technickej úrovni a pri minimalizácii výdavkov na ich údržbu sa zabezpečuje prevádzkovaním systému hospodárenia s vozovkami (SHV).


Základnou a nevyhnutnou podmienkou pre správne fungovanie SHV je jednoznačná a presná lokalizácia bodových a líniových javov na cestnej komunikácii. Tá je zabezpečovaná používaním uzlového lokalizačného systému (ULS). Na základe presnej lokalizácie hodnoteného úseku v ULS je možné získať údaje o všetkých parametroch potrebných k príslušným analýzam úseku cesty.

V systéme hospodárenia s vozovkami je treba rozlišovať dve základné úrovne
- úroveň projektu
- úroveň cestnej siete


Činnosti spojené s prevádzkovaním SHV na úrovni projektu spočívajú v zabezpečovaní zberu údajov premenných technických parametrov, získavaní potrebných údajov o nepremenných technických parametroch, dopravno-inžinierskych a ekonomických údajov, ich následného spracovania a zostavenia tzv. poradia dôležitosti opráv úsekov ciest. Tieto činnosti potrebné pre prevádzku SHV zabezpečuje oddelenie hospodárenia s vozovkami SSC v súčinnosti s ďalšími organizačnými zložkami SSC a organizáciami. Pri výkone činností sa prihliada na kapacitné možnosti technického vybavenia na diagnostiku vozoviek a na základe toho je stanovený nasledovný postup prác, založený na tzv. prioritnom programe rozhodovania, kde prioritou je, aby ekonomické prínosy z vykonanej opravy boli väčšie ako náklady na opravu cestnej vozovky.

Pre ďaľšie zdokonaľovanie procesu rozhodovania pridelenia finančných prostriedkov pre stavebné úseky ciest sa do tohto procesu plánuje zapojiť optimalizačný program. Výstupom optimalizačného programu bude optimálny čas (rok) vykonania opravy cestnej vozovky, v ktorom sú náklady vyvolané opravou cestnej vozovky minimálne, alebo v ktorom sú prínosy z realizácie maximálne.

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

Schéma rozhodovacieho procesu pri návrhu poradia stavieb na rehabilitáciu

 

 

Aktualizované: 6.10.2016

Publikované: 4.10.2016

Aktuálne

Workshop 2024

Workshop 2024

23.02.2024
Slovenská správa ciest, Úsek technického rozvoja – Odbor Cestnej databanky a Odbor technickej normalizácie a hospodárenia s cestnou sieťou organizuje v dňoch 18. 03. 2024 až 22. 03. 2024 ďalšie pracovné stretnutie so správcami cestných komunikácií.
Schválené TP 059, TP 104

Schválené TP 059, TP 104

12.01.2024
MD SR schválilo:
TP 059 Zadávanie a výkon diagnostiky mostov
TP 104 Zaťažiteľnosť cestných mostov a lávok
Účinnosť od: 01.01.2024
Schválený dodatok č. 1/2023 k TKP 15

Schválený dodatok č. 1/2023 k TKP 15

12.01.2024
MD SR schválilo:
Dodatok č. 1/2023 k TKP 15
Účinnosť od: 10.12.2023

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora