Prejsť na navigáciu

Postup prípravy

Schéma prípravy a realizácie výstavby cestných komunikácií

Predprojektová a projektová príprava stavieb je významnou súčasťou celého investičného procesu. Rozhoduje o umiestnení stavby, jej technickej úrovni, vplyve na životné prostredie, investičných a prevádzkových nákladoch stavby a jej celkovej ekonomickej efektívnosti.

Slovenská správa ciest v roku 1999 vypracovala interný technický predpis „Smernica o dokumentácii stavieb cestných komunikácií“, ktorý určuje členenie dokumentácie cestných stavieb a obsah jej príloh. Posledná úprava tohto predpisu je z januára 2007 (TP 019).

Podľa uvedeného technického predpisu SSC je základné členenie dokumentácie stavieb cestných komunikácií nasledovné:

Členenie dokumentácie stavieb


Príprava a výstavba ciest je niekoľkoročný proces, ktorého jednotlivé etapy musia byť v súlade s platnou legislatívou. Základným predpokladom investičnej činnosti sú rôzne stupne technickej dokumentácie, najmä technické štúdie (TŠ), dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a dokumentácie pre stavebné povolenie (DSP).

Prvou fázou pri príprave ciest je výber a stabilizácia trasy v jej území. Je to náročná činnosť, nakoľko líniové stavby prechádzajú rozsiahlym územím, kde sa stretáva množstvo protichodných záujmov. Výsledkom musí byť nevyhnutne kompromis.

V roku 1994 vstúpil do platnosti zákon NR SR č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA, upravený zákonom č. 24/2006 Z. z.), ktorý sa stal jedným z nosných právnych predpisov pre investičnú činnosť. Proces EIA je potrebné uplatniť aj pre cesty I. a II. triedy.

Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Naše doteraz vypracované environmentálne štúdie aj realizované postupy procesu EIA sú v súlade s týmito predpismi.

Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.

Poprojektová analýza, t.j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod.

 

Aktuálne

Cestársky deň

Cestársky deň

21.08.2017
12. októbra 2017 organizuje Slovenská správa ciest v spolupráci so Slovenskou cestnou spoločnosťou odborné fórum na tému:
1) „PRAKTICKÉ SKÚSENOSTI S POUŽITÍM GABIONOVÝCH A VYSTUŽENÝCH HORNINOVÝCH
KONŠTRUKCIÍ NA DOPRAVNÝCH STAVBÁCH“

2) „ZVYŠOVANIE ŽIVOTNOSTI VOZOVIEK POUŽITÍM OCEĽOVÝCH VÝSTUŽNÝCH SIETÍ“
Otvorenie mosta cez rieku Kysuca a železnicu v Čadci

Otvorenie mosta cez rieku Kysuca a železnicu v Čadci

14.07.2017
Uvedenie mosta do predčasného užívania: 14.7.2017
MOST KOMÁRNO (SK) –KOMÁROM (HU)

MOST KOMÁRNO (SK) –KOMÁROM (HU)

13.06.2017
Slovenské Komárno a maďarský Komárom bude spájať nový cestný most

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora