Prejsť na navigáciu

Postup prípravy

Schéma prípravy a realizácie výstavby cestných komunikácií

Predprojektová a projektová príprava stavieb je významnou súčasťou celého investičného procesu. Rozhoduje o umiestnení stavby, jej technickej úrovni, vplyve na životné prostredie, investičných a prevádzkových nákladoch stavby a jej celkovej ekonomickej efektívnosti.

Slovenská správa ciest v roku 1999 vypracovala interný technický predpis „Smernica o dokumentácii stavieb cestných komunikácií“, ktorý určuje členenie dokumentácie cestných stavieb a obsah jej príloh. Posledná úprava tohto predpisu je z januára 2007 (TP 019).

Podľa uvedeného technického predpisu SSC je základné členenie dokumentácie stavieb cestných komunikácií nasledovné:

Členenie dokumentácie stavieb


Príprava a výstavba ciest je niekoľkoročný proces, ktorého jednotlivé etapy musia byť v súlade s platnou legislatívou. Základným predpokladom investičnej činnosti sú rôzne stupne technickej dokumentácie, najmä technické štúdie (TŠ), dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a dokumentácie pre stavebné povolenie (DSP).

Prvou fázou pri príprave ciest je výber a stabilizácia trasy v jej území. Je to náročná činnosť, nakoľko líniové stavby prechádzajú rozsiahlym územím, kde sa stretáva množstvo protichodných záujmov. Výsledkom musí byť nevyhnutne kompromis.

V roku 1994 vstúpil do platnosti zákon NR SR č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA, upravený zákonom č. 24/2006 Z. z.), ktorý sa stal jedným z nosných právnych predpisov pre investičnú činnosť. Proces EIA je potrebné uplatniť aj pre cesty I. a II. triedy.

Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Naše doteraz vypracované environmentálne štúdie aj realizované postupy procesu EIA sú v súlade s týmito predpismi.

Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.

Poprojektová analýza, t.j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod.

 

Aktuálne

Schválené TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5

Schválené TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5

19.12.2016
MDVRR SR schválilo TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5
TP 105 Použitie smerových stĺpikov a odrážačov
TKP 41 Nízkoteplotné asfaltové zmesi

TKP 26 Tunely
VL 5 Tunely

Účinnosť od: 01.01.2017
Schválené TP 068, TKP 40

Schválené TP 068, TKP 40

12.12.2016
MDVRR SR schválilo TP 068, TKP 40 
TP 068 Protikorózna ochrana oceľových konštrukcií mostov

TKP 40 Kamerový dohľad, videodetekcia vrátane ADR – Tunely
Účinnosť od: 15.12.2016
Cestársky deň

Cestársky deň

09.11.2016
8. novembra 2016 zorganizovala Slovenská správa ciest v spolupráci so Slovenskou cestnou spoločnosťou odborné fórum na tému: GABIONOVÁ STAVEBNICA BLOCK-SK® - 20 ROKOV V INŽINIERSKOM STAVITEĽSTVE

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora