Prejsť na navigáciu

Postup prípravy

Schéma prípravy a realizácie výstavby cestných komunikácií

Predprojektová a projektová príprava stavieb je významnou súčasťou celého investičného procesu. Rozhoduje o umiestnení stavby, jej technickej úrovni, vplyve na životné prostredie, investičných a prevádzkových nákladoch stavby a jej celkovej ekonomickej efektívnosti.

Slovenská správa ciest v roku 1999 vypracovala interný technický predpis „Smernica o dokumentácii stavieb cestných komunikácií“, ktorý určuje členenie dokumentácie cestných stavieb a obsah jej príloh. Posledná úprava tohto predpisu je z januára 2007 (TP 019).

Podľa uvedeného technického predpisu SSC je základné členenie dokumentácie stavieb cestných komunikácií nasledovné:

Členenie dokumentácie stavieb


Príprava a výstavba ciest je niekoľkoročný proces, ktorého jednotlivé etapy musia byť v súlade s platnou legislatívou. Základným predpokladom investičnej činnosti sú rôzne stupne technickej dokumentácie, najmä technické štúdie (TŠ), dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a dokumentácie pre stavebné povolenie (DSP).

Prvou fázou pri príprave ciest je výber a stabilizácia trasy v jej území. Je to náročná činnosť, nakoľko líniové stavby prechádzajú rozsiahlym územím, kde sa stretáva množstvo protichodných záujmov. Výsledkom musí byť nevyhnutne kompromis.

V roku 1994 vstúpil do platnosti zákon NR SR č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA, upravený zákonom č. 24/2006 Z. z.), ktorý sa stal jedným z nosných právnych predpisov pre investičnú činnosť. Proces EIA je potrebné uplatniť aj pre cesty I. a II. triedy.

Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Naše doteraz vypracované environmentálne štúdie aj realizované postupy procesu EIA sú v súlade s týmito predpismi.

Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.

Poprojektová analýza, t.j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod.

 

Aktuálne

BECEP 2017

BECEP 2017

24.03.2017
V dňoch 18. – 20. september 2017 sa v hoteli Atrium, Vysoké Tatry uskutoční konferencia s medzinárodnou účasťou Bezpečnosť dopravy na pozemných komunikáciách.
Workshop 2017

Workshop 2017

06.03.2017
Úsek technického rozvoja organizuje v dňoch 27.03.2017 – 31.03.2017 v Poprade ďalšie z pravidelných pracovných stretnutí so správcami cestných komunikácií.
Schválené TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5

Schválené TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5

19.12.2016
MDVRR SR schválilo TP 105, TKP 41, TKP 26, VL 5
TP 105 Použitie smerových stĺpikov a odrážačov
TKP 41 Nízkoteplotné asfaltové zmesi

TKP 26 Tunely
VL 5 Tunely

Účinnosť od: 01.01.2017

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora