SSC>Činnosti>Rozvoj cestnej siete>Životné prostredie
Prejsť na navigáciu

Životné prostredie

Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom

 

Cestná doprava je zdrojom hluku vo vonkajšom prostredí, ktorého pôsobením je obťažovaná veľká časť obyvateľov vyspelých štátov sveta a Európy. Výrazné obťažovanie hlukom z cestnej dopravy je najmä vo veľkých mestských aglomeráciách, v blízkosti diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.

V Európskej únii bolo prijatých viacero „legislatívnych opatrení“, ktorých cieľom bolo riešenie tejto problematiky. Najvýznamnejším dokumentom v tejto oblasti je Smernica 2002/49/EC Európskeho parlamentu a Rady z 25. júna 2002, ktorá sa týka posudzovania a riadenia environmentálneho hluku. Transpozíciou uvedenej smernice do slovenskej legislatívy, je zákon NR SR č. 2/2005 Z. z., o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí a o zmene zákona NR SR č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov (v platnom znení) a ďalšia súvisiaca legislatíva a predpisy.

http://www.hlukovamapa.sk/legislativa.html

 

Na základe tejto smernice sú členské krajiny povinné zabezpečiť vypracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov ochrany pred hlukom. Strategické hlukové mapy a akčné plány ochrany pred hlukom, v zmysle smernice a uvedenej slovenskej legislatívy, sa musia vypracovať pre definované aglomerácie, okolie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk. Definovanie väčších ciest, väčších železničných tratí a väčších letísk je uvedené v smernici, rozsah územia je uvedený v slovenských predpisoch.

http://www.hlukovamapa.sk/legislativa.html

 

Pri spracovaní strategických hlukových máp sa stanovuje priemerná hluková záťaž vo vonkajšom prostredí za časový úsek jeden rok, ktorú spôsobujú určené zdroje hluku (cestná, električková, železničná a letecká doprava, priemysel). Hluková záťaž sa stanovuje výpočtom s využitím matematického modelovania. Povinnosťou je, okrem iného, stanoviť aj počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom definovaným hodnotami určených hlukových indikátorov.

Slovenská správa ciest, ako správca ciest I. triedy na území SR, je povinná zabezpečiť spracovanie strategických hlukových máp a akčných plánov v okolí ciest I. triedy, na ktorých v stanovených rokoch bola intenzita doprava vyššia ako 6 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2006), resp. 3 mil. vozidiel za rok (pre stav v roku 2011 a každých ďalších 5 rokov).

http://www.hlukovamapa.sk/cesty-i.-triedy.html

 

Strategickým cieľom smernice je znížiť v Európskej únii počet obyvateľov zasiahnutých hlukom, ktorý je definovaný hodnotou hlukového indikátora Ldvn viac ako 65 dB:

-     do roku 2010 o 10%

-     do roku 2020 o 20%

Ldvn – je hlukový indikátor, zohľadňujúci pôsobenie hluku počas 24 hodín. Hodnota sa stanovuje vo vonkajšom prostredí. Počet obyvateľov, ktorí sú obťažovaní hlukom, popísaných hodnotami hlukových indikátorov, sa stanovuje na základe výpočtu ich hodnôt pred fasádou obytných budov.

 

Aktualizované: 30.5.2016

Publikované: 27.11.2008

Aktuálne

Schválené TKP 15, TKP 18, TKP 19, TP 004

Schválené TKP 15, TKP 18, TKP 19, TP 004

30.11.2018
MDV SR schválilo TKP 15, TKP 18, TKP 19, TP 004
Betónové konštrukcie všeobecne
Betón na konštrukcie
Predpäté betónové konštrukcie
Použitie ťaženého predrveného kameniva v nestmelených vrstvách konštrukií vozoviek
Účinnosť od: 01.12.2018
Schválený dodatok č. 1 k TP 047

Schválený dodatok č. 1 k TP 047

19.11.2018
MDV SR schválilo Dodatok č.1/2018 k TP 047
Katalóg technológií na opravy základných typov porúch vozoviek
Účinnosť od: 20.11.2018
Rozborová úloha

Rozborová úloha

22.10.2018
Identifikácia porúch vozoviek z výstupov zariadenia LineScan

Odkazy

  • Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • Národná diaľničná spoločnosť
  • Užitočné odkazy
  • Technická podpora